توقف اجرای پروتکل الحاقی بخاطر برخورد غلط 1+5 صورت گرفت


سرزمین شكوه دلاورى

شهید حاج لطیف راستی

مشروح مصاحبه سجادی با بلومبرگ؛
توقف اجرای پروتکل الحاقی بخاطر برخورد غلط 1+5 صورت گرفت
در پی جو سازی های رسانه های غربی در خصوص اظهارات سفیر ایران در روسیه در مصاحبه با خبرگزاری بلومبرگ پیرامون پذیرش پروتکل الحاقی،سفارت ایران در مسکو متن کامل گفتگو را منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، متن کامل مصاحبه رضا سجادی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه با خبرگزاری بلومبرگ به این شرح است:

در ملاقات آتی بغداد اهداف اصلی جمهوری اسلامی ایران چیست؟

- بسم الله الرحمن الرحیم. در نشست اخیر استامبول چارچوبهایی برای ادامه مذاکرات تعیین شد؛ به نظر من این چارچوبها، چارچوبهای منطقی بوده اند که از ابتدای طرح موضوع هسته ای ایران، ایران به دنبال آنها بوده است. طرفین نمایندگان خودشان را معرفی کردند تا در طول یک ماه آینده در مورد دستور مذاکره در بغداد به بحث و تبادل نظر بپردازند. در واقع تبادل نظر این دو نفر دستور کار مذاکرات آینده را رقم خواهد زد و تبعا این مذاکرات ادامه خواهد یافت. البته مواضع ما از ابتدا ثابت و شفاف بوده است. ما بدنبال این بودیم که در مسئله هسته ای با ایران برخوردی با استاندار دوگانه نشود و ما آماده بودیم که نگرانی های 1+5 را مرتفع نماییم و به نظر من با باز گذاشتن دست آژانس در انجام بازرسی ها از ایران، در این زمینه وظایف خود را انجام داده ایم. امیدواریم که طرف مقابل هم با برخوردهای منطقی خودش و برداشتن تحریمها، هرچه زودتر به یک جمع بندی و نتیجه گیری کلی برسیم.

در ارتباط با رفع تحریمات من می خواستم که نظر طرف ایرانی را در مورد اظهار نظر معاون وزیر امور خارجه روسیه آقای ریابکوف را بدانم که ایشان مطرح کرده بودند که تحریمها می توانند برداشته شوند به شرطی که ایران به ساخت سانتریفوژ ادامه ندهد. آیا این گزینه می تواند مورد توجه طرف ایرانی قرار بگیرد؟

چنین قانونی و چنین شرطی نه در ان پی تی وجود دارد و نه در مقررات آژانس. در ان پی تی و مقررات آژانس پیش بینی شده است که نظارتهایی وجود داشته باشد تا یک فعالیت از مسیرهای صلح آمیز خارج نشود. بنابراین نکته ای که ایشان فرموده اند باید بحث شود و ببینیم علت چنین برداشتی چیست و آیا این به معنای سلب بخشی از حقوق ما نیست؟

روسیه سال گذشته طرح حل قدم به قدم برنامه اتمی ایران را مطرح کرده بود و الآن می بینیم که عملا این طرح اجرا می شود. میخواهم بدانم که آیا ایران از این طرح حمایت می کند یا خیر؟

همان موقع این مطلب مطرح شد،‌ وزیر خارجه ما سفری به روسیه داشتند و طرح رو تحویل گرفتند و ما با نگاه مثبت با این طرح برخورد کردیم . در حالی که غرب از ابتدا با نگاه منفی به این طرح برخورد کرد، معاون شورای امنیت ما دو بار به مسکو آمد و در مورد جزئیات این طرح با طرف روس به مذاکره پرداخت. نظر شخصی من این است که غرب تمایل نداشت که مسئله پرونده هسته ای ایران با ابتکار روسیه به نتیجه برسد. به همین دلیل هم در مذاکراتی که در پایتختهای مختلف با سفرای ما داشتند نظرات منفی رو راجع به این طرح مطرح می کردند. اما به نظر من صرف ایده گام به گام توانست هم نظر مثبت ما را جلب کند و هم طرف غربی را متقاعد کند که این بعنوان یکی از توافقات استانبول باشد. می دانید که یکی از اصولی که در استامبول توافق شد این بود که به ازای هر گامی که طرف ایرانی بر می دارد، 1+5 هم گام مثبتی رو در جهت رفع تحریمها بردارد. بنابراین گرچه طزح آقای لاوروف عینا اجرا نشد، ایده «گام به گام » توسط ایشان مطرح شد و جا افتاد.

آقای ریابکوف در مصاحبه ای که با آژانس خبری ما داشت به کشورهای غربی پیشنهاد کرد که لااقل برای قدم اول از تحریم نفت ایران که قرار بود از اول جولای و یا ژوئیه به اجرا گذاشته شود، خودداری نمایند. سوال من اینجاست که به نظر شما اگر اروپا این طرح را نپذیرد، این می تواند تاثیر منفی بر روند مذاکرات داشته باشد؟

عملا بحث تحریم نفت ایران به اروپا به شکست انجامیده است. مثلا یکی از کشورهای اروپایی که نفت ما را می گیرد، در واقع دارد هزینه طرحهایی که در گذشته در ایران انجام داده است را توسط نفت دریافت می نماید. حالا اگر این کشور دوست دارد که پروژه رایگان برای ایران انجام دهد و نفت نگیرد، این خواست خودش است. چون این قراردادی است که از قبل به امضا رسیده و اگر نفت نگیرد یعنی پول پروژه اش را نمی تواند بگیرد. بعد هم تولید نفت در دنیا دارای یک ظرفیتی است؛ بازی با نفت می تواند اثرات منفی بزرگی را بر اقتصاد اروپا داشته باشد و در نتیجه من فکر می کنم خود اروپا هم اگر خوب فکر بکند، سعی می کند تا این تهدیدی را که کرده است، خرده خرده منتفی کند. این تهدیدی با تفنگ خالی بوده است. من یک مطلب را هم اضافه کنم: من اگر بجای آقای ریابکوف بودم پیشنهاد دیگری را می کردم. من می گفتم که تحریمهای فرا قطعنامه ای که یک رفتار یکجانبه گرایانه غرب بوده را لغو کنند. چون شما یادتان می آید بعد از اینکه قطعنامه 1929 تصویب شد، اروپا و امریکا آمدند و خارج از توافقات سازمان ملل یک تحریمهایی را اعمال کردند که این یک بی احترامی به روسیه و چین و سایر اعضای شورای امنیت بود. به نظرم اینکه نفت ما را تحریم نکنند یک خواسته جدی نیست. یعنی اینکه بهتر بود غرب اشتباه قبلی خودش را جبران می کرد.

حالا اگر اروپا این تحریمها را لغو نکند، آیا این مسئله به ادامه روند این مذاکرات لطمه ای وارد خواهد کرد؟

قطعا این نشان می دهد که آنها در حل موضوع جدی نیستند. چون نمی شود شما از یک طرف ادعای مذاکره دیپلماتیک را بکنید و از طرف دیگر بروید و تحریم بکنید! پس دیگر مذاکره چه معنایی می تواند داشته باشد؟

همین چند روز پیش بود که اعلام شد که ایران آمادگی دارد تا بازرسان آژانس را به پارچین راه دهد تا از انجا بازدید کنند؛ سوال اینست که بازرسان آژانس در چه حجمی می توانند از پارچین دیدن نمایند؟

بازرسان آژانس یکبار در سال 2005 در دو مرحله از پارچین دیدن کردند و شما می دانید اگر مواد هسته ای در جایی استفاده شده باشد، تا سالها اثر آنها می ماند. تستها هیچگونه اثری از استفاده از مواد رادیواکتیو در آنجا نشان نداده است و معاون آقای البرادعی در آن زمان اعلام کرد که مسئله پارچین دیگر به تاریخ پیوسته است. اخیرا که دوباره آقای ناکارتس به همراه هیئت آژانس به ایران سفر کردند، این سوال دوباره مطرح شد. ما گفتیم مشکلی نداریم به شرطی که پروتکل "حل مسائل حل نشده را" امضا کنید. یک پروتکلی تهیه شده بود تحت عنوان«حل موضوعاتی که تا بحال حل نشده». اولین بند این پروتکل بازدید از پارچین بود. قبل از امضای پروتکل، بدون هماهنگی قبلی، هیئت اعلام کرد که ما می خواهیم از پارچین بازدید کنیم. برای این که حسن نیت خود را نشان دهیم، پیشنهاد دیگری دادیم. در گزارش آخر آقای آمانو به شورای حکام ، گفته شده بود در شهر مریوان انفجار مشکوکی رخ داده، حاضریم برای شما از آنجا بازدیدی بگذاریم. به دستور اقای آمانو هیئت قبول نکرد تا به مریوان برود چون معلوم می شد گزارش وی واهی بوده است. آنها حاضر نشدند پیش نویسی را که خودشان مطرح کرده بودند، امضا کنند و به وین برگشتند و اعلام کردند تهران به ما اجازه بازدید از پارچین را نداده است. من قبلا هم گفتم رفتار این تیم مانند این بود که قبل از اینکه با فردی قرارداد امضا کنند، از وی بخواهند پیش پرداخت بپردازد. پیش پرداخت زمانی داده می شود که قراردادی به امضا برسد و در واقع ما داشتیم یک قدم مثبت برمی داشتیم که باید ما به ازایش مشخص می شد. این بوده داستان پارچین.

اما الآن اینطور که من می فهمم این کارشناسان اجازه بازدید از پارچین را از ایران دریافت کرده اند؟

من گفتم زمانی که این پروتکل امضا شود، می توانند بازدید کنند. چون ببینید گذشته ما با آژانس نشان می دهد که بعضی گامها را برداشتیم که خارج از تعهدات ما به آژانس بوده ولی بعدا به عنوان یک قدم از جانب ما برای اعتماد سازی تأیید نشده است. لذا ما می گوییم که تعهدات دو طرف معلوم شود و ما به مردم جهان نشان دهیم که ما داریم همکاری می کنیم. چون ما قدمها را برمی داریم، بعد رادیو ها و تلویزیونها می روند و چیز دیگری اعلام میکنند. بعد هم رسانه های روسی از آنها نقل قول می کنند؛ بعد که ما می گوییم رسانه های روسی واقعیت را بیان نمی کنند، شما ناراحت می شوید.

آیا ایران امادگی دارد که پروتکل الحاقی را در قبال یکسری قدمهای متقابل امضا کند؟

بله. احتمال دارد.

درخواست ایران از کشورهای 1+5 برای امضای این قرارداد چیست؟

- اینها دیگر جزئیات کارشناسی است که کارشناسان باید بررسی کنند. ببینید ما در یک مقطعی هم حتی این پروتکل الحاقی را کاملا بصورت داوطلبانه اجرا کردیم. اما بعد برخوردهای غلط 1+5 را دیدیم و اجرای آنرا متوقف کردیم. استراتژی 33 سال گذشته ایران این بوده است که ما بر اساس تعهدات بین المللی، وظایفمان را انجام می دهیم، ولی حاضر نیستیم اجازه بدهیم به ما زورگویی کنند و به ما ظلمی بشود و یا استاندارد دوگانه ای را به ما تحمیل کنند. ما اصلا انقلاب کردیم چون نمی توانستیم حرف زور امریکا را گوش کنیم.

در چند روز گذشته مطالبی در مورد نفوذ برخی ویروسها به صنایع نفتی ایران مطرح شده که صادرات و سیستمهای نفت ایران را مختل کرده بود . همین مطلب یکی دو سال قبل در مورد نیروگاه بوشهر مطرح شده بود. سوال اینست که آیا این ویروسها صدمه ای هم به صنایع نفتی ایران زده یا که خیر؟

خیر. این یک شایعه بوده. اصلا چنین چیزی نبوده است و صادرات نفت ما کاملا دارد به فعالیت طبیعی خود ادامه می دهد.

دیروز بعضی از خبرگزاریهای غربی گفته بودند که بطور کلی بسیاری از تانکرهای انتقال نفت ایرانی که مملو از نفت هستند در خلیج فارس مانده اند و خارج نمی شوند. آیا دلالت دارد بر اینکه ایران برای فروش نفت خود با مشکلی روبه رو هست یا اینکه علت دیگری دارد؟

نه. ایران اکنون برای فروش نفت خود هیچ مشکلی ندارد .

من میخواستم نظر شما را در مورد شرایط داخلی امریکا بپرسم و اینکه چقدر شما امکان توافق با مدیریت کنونی امریکا را می بینید؟

ما از ابتدای انقلاب علیرغم اینکه امریکا ظلمهای زیادی را به ما کرده بوده، بدنبال تنش و بحران در روابط با امریکا نبوده ایم. ما بعد از انقلاب امیدوار بودیم که در یک فضای آرام بتوانیم کشور خود را بسازیم و به پیش ببریم. متاسفانه از همان اول انقلاب دیدیم که امریکا از گروه های تروریستی در ایران حمایت می کند، در مناطق مرزی ما و در برابر قومیتها اقلیتهای قومی ما ایجاد تنش و توزیع اسلحه و مسائلی از این دست کرد. در خواست کردیم 8 میلیارد پولهای ما که در بانکهای امریکایی بوده را به ما بدهد، ولی این کار را نکرد و در 30 سال گذشته این پول را بلوکه کرد. بعد اعراب و صدام را تحریک کردند تا به ایران حمله کند. ما هشت سال واقعا با دست خالی دفاع کردیم تا نهایتا عراق را از خاک کشورمان بیرون کردیم. امریکاییها برای اینکه ما را تهدید کنند تا جنگ را تمام کنیم، هواپیمای مسافربری ما را با موشک زدند و بعد به فرمانده ناو امریکایی که این کار را انجام داد، مدال شجاعت دادند. در طول این سی سال دهها گروه ضد انقلابی را حمایت مالی کردند، دهها کانال تلویزیونی را بر علیه ما احداث کردند و زمانی که در همه این زمینه ها شکست خوردند شروع به جنگ رسانه ای با هدف مخدوش کردن وجهه ایران زدند. شما ببینید در بین کشورهای منطقه ما کشورهایی را داریم که در آنها یک انتخابات نبوده است و اصلا دموکراسی و حقوق زنان در آنها معنی ندارد، اما آنها ما را که هر سال حد اقل یک انتخابات سراسری داریم به عنوان یک کشور غیر دموکراتیک مطرح می شویم. و می گویند ما حقوق بشر و حقوق زنان را رعایت نمی کنیم . آمریکا دارد از گروهکی در عراق دفاع می کند که پانزده هزار نفر را در ایران ترور کرده است. آنها رئیس جمهور، نخست وزیر، چهار وزیر کابینه و بیست و هشت نماینده مجلس ما را در یک عملیات تروریستی کشته اند. این برخورد کشوری است که ادعای دفاع از دموکراسی و مبارزه با تروریسم را دارد. آمریکا در نزد ملت ما چه قبل و چه بعد از انقلاب یک پرونده عظیمی داشته است. خب توطئه نکند تا زمینه مذاکره فراهم شود. من به نظرم کسانی که در امریکا حکومت می کنند، یا آدمهای تحصیل کرده ای نیستند و یا سطح سواد پایینی دارند، چون نمی دانند ایران تاریخ 5 هزار ساله دارد و امریکا سابقه 200 ساله دارد که با کشتن سرخ پوستها و گرفتن زمینهای آنها ایجاد شده است. به همین دلیل کشوری که 5 هزار سال سابقه دارد می‌داند که چگونه عمل کند. امریکا باید رفتار خودش را عوض کند. امریکا باید توضیح دهد ده هزار کیلومتر دورتر از کشورش ، ناوهایش در خلیج فارس چکار می کنند؟ این است که ما با هیچ کس مشکلی نداریم و با امریکا هم ما مشکلی نداشتیم. مشکل آنها هستند که می خواهند در سراسر دنیا ضوابط، خواسته ها و اصولشان را تحمیل کنند. آنها اینکار را در مورد ایران نتوانستند و نخواهند توانست که بکنند.

این روزها گفته می شود که بطور کلی کره شمالی بزودی سومین آزمایش کلاهک اتمی اش را انجام خواهد داد. اگر این انفجار اتمی انجام شود آیا این مطلب موجب ناراختی ایران می شود؟

به نظر من استامبول موفقیت بزرگی برای ایران بوده است چون 3 اصلی را که 1+5 قبلا زیر بار پذیرشش نمی رفت، حالا پذیرفته است. اصل اول اینکه حق ایران را برای انجام فعالیت صلح آمیز هسته ای پذیرفته اند. دوم ملاک مذاکره و قضاوت در مورد ایران را، ان پی تی قرار دادند، در حالی که قبلا کاملا فراتر از ان پی تی از ما توقع داشتند. و سوم اینکه تعاملات گام به گام باشد، در حالی که قبلا می گفتند ایران باید تمامی فعالیتهای خود را متوقف کند، بعدا ما ببینیم چکار باید کرد. یعنی این 3 دستآورد بزرگی بوده که ما بدنبال آن بوده ایم.

من سوالم این است که آیا بحران مذاکرات را می توانیم امسال از بین ببریم؛ یعنی بطور کلی زاویه تیز آنرا؟

ما معتقدیم که این کاملا بستگی به کشورهای غربی دارد. این که ما در استانبول به این نتیجه دست یافتیم میتواند ناشی از دو چیز باشد: یا ناشی از این باشد که واقعا غرب به این نتیجه رسیده که با زبان زور با ایران گفتگو نکند و ایران حاضر به پذیرش رفتار دوگانه نیست .که اگر این باشد، آینده مطلوب خواهد بود و در واقع می توانیم انتظار داشته باشیم که مذاکرات روند خوبی خواهد داشت. و یا اینکه این توافقات و کوتاه آمدنهای غرب ناشی از انتخابات امریکا و فرانسه است که می خواهند این موج بگذرد و ممکن است بعد از انتخابات دوباره شروع کنند به برخورد قبلی. من شخصا آرزو می کنم که همان مورد اول باشد. چون ما دلمان می خواهد که مشکل حل شود و آمادگی همیشگی ما برای برگزاری مذاکرات عادلانه دلیل از همین اراده مان است.

میر بیزنس بانک از سال 2011 دهها بار سرمایه خودش را افزایش داده و الآن 36 میلیارد روبل سرمایه دارد و به زمره بانکهای بزرگ روسیه پیوسته است. آیا این مسئله به دلیل تحریمهای بانکی ایران چنین وضعیتی پیدا کرده است؟

اولا این بانک سرمایه اش را ده برابر نکرده است؛ اینرا منابع غربی به اشتباه گفته اند. گرایش دولت ایران اینست که همکاری های اقتصادی خودش را با روسیه گسترش بدهد و فکر می کنم که این گرایش عملا دارد اجرایی می شود. یعنی در واقع اروپا و امریکا با تحریم، فرصتهای اقتصادی خودشان را دارند از بین می برند. البته یک نیتی را هم دارند از این تبلیغات که می خواهند لابی های ضد ایران را در روسیه حساس کنند. در هر صورت ما دو کشور همسایه هستیم و ظرفیتهای اقتصادی بسیار بالایی برای همکاری داریم که تنها از گوشه ای از آن داریم استفاده می کنیم.

اخیرا گفته شده است که یک میدان عظیم نفت سبک در استان خوزستان کشف شده است. آیا شما اطلاعات تکمیلی دارید در این زمینه؟

من در جریان جزئیات نیستم ولی ایران جزو معدود کشورهایی است که دارای ظرفیتهای کشف نشده زیادی هست و همین الآن هم تخمین زده می شود که مجموع ذخایر هیروکربنی گاز و نفت ایران که شناخته شده هستند در مقایسه با سایر کشورها بیشترین است.

به گزارش مهر، رسانه های غربی اظهارات سفیر ایران در این گفتگو را به نحوی منعکس کرده بودند که گویی یک مقام ایرانی برای امضای پروتکل الحاقی از سوی ایران اعلام آمادگی کرده است.

منبع "خبرگزاری مهر"


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در سه شنبه 12 ارديبهشت 1391برچسب:,ساعت 18:5 توسط شاهد| |


Power By: LoxBlog.Com